7. De ouders

Voor de ouders

Verzekeringen

Het bestuur van Proceon Scholengroep heeft een ongevallen- en een aansprakelijkheidsverzekering. Hiermee zijn leerlingen, personeel en vrijwilligers verzekerd.

 

1.1.1      Ongevallenverzekering

De verzekering geeft recht op een (beperkte) uitkering wanneer een ongeval tot blijvende invaliditeit leidt. Ook zijn de geneeskundige en tandheelkundige kosten gedeeltelijk meeverzekerd, voor zover uw eigen ziektekostenverzekering geen dekking biedt, bijvoorbeeld door een eigen risico. Materiële schade als een kapotte bril of schade aan een fiets, valt niet onder de dekking.

 

1.1.2      Aansprakelijkheidsverzekering

De aansprakelijkheidsverzekering biedt de school, bestuursleden, personeel en vrijwilligers dekking tegen schadeclaims ten gevolge van onrechtmatig handelen.

 

De school is niet zonder meer aansprakelijk voor alles wat tijdens schooluren en buitenschoolse activiteiten gebeurt. De school heeft pas een schadevergoedingsplicht wanneer sprake is van een verwijtbare fout, dus als de school is tekortgeschoten in haar rechtsplicht.

 

De school is evenmin aansprakelijk voor schade door onrechtmatig gedrag van leerlingen. Leerlingen, of beter gezegd hun ouders, zijn verantwoordelijk voor hun doen en laten. Van een leerling, die tijdens schooluren of door de school georganiseerde activiteiten door onrechtmatig handelen schade veroorzaakt, zijn dus in de eerste plaats de ouders aansprakelijk. Sluit daarom zelf een particuliere aansprakelijkheidsverzekering af.

 

Kinder- en naschoolse opvang

In artikel 45 lid 2 van de Wet op het primair onderwijs (WPO) is bepaald dat het bevoegd gezag van een basisschool zorgdraagt voor de organisatie van kinderopvang, voor leerlingen, op doordeweekse niet-schooldagen, niet zijnde algemeen erkende feestdagen en op schooldagen gedurende de voor- en naschoolse periode, tussen 07.30 uur en 18.30 uur, indien één of meer ouders daarom verzoeken.

 

1.2       Veiligheid

Onze organisatie wordt gedreven vanuit waarden. Deze waarden staan voor wat wij belangrijk vinden in ons onderwijs en wat we nastreven. Ze zeggen iets over hoe we ons onderwijs willen vormgeven, maar ook over de manier waarop we willen samenwerken. Waarden verbinden ons vak met ons hart. Onze kernwaarden zijn:

Omzien naar elkaar en verbondenheid

We zijn een gemeenschap. We ervaren verbondenheid in het samen werken aan goed onderwijs voor onze leerlingen

Kwaliteit en ontwikkeling

We leren van en met elkaar en blijven in beweging en zijn gericht op de brede ontwikkeling van het kind.

Rentmeesterschap

We willen kinderen laten opgroeien tot wereldburgers die zorgvuldig omgaan met de wereld en hun leefomgeving.

 

Dat is de basis om je te ontwikkelen. We willen dat kinderen met plezier naar school gaan, zich op school thuis voelen, ervaren dat zij erbij horen, serieus worden genomen, en kunnen spelen en werken in een goede sfeer.

 

Al onze scholen werken met een methode of methodiek voor Sociaal Emotionele ontwikkeling en veiligheid. Twee keer per schooljaar meten wij hoe de veiligheid op school door de kinderen wordt beleefd. Dit doen wij middels de afname van een vragenlijst voor alle kinderen in de bovenbouw.

 

Op de Da Costaschool werken wij hiervoor met de methode ‘vreedzame school’ , meer informatie ziet u in de schoolgids van de Da Costaschool.

 

1.2.1      Calamiteiten

In geval van brand of andere calamiteiten heeft elke school een evacuatieplan. Ontruiming volgens dit plan wordt twee keer per jaar geoefend. Afhankelijk van eventuele extra of bijzondere risico’s in de omgeving van de school wordt zo nodig een calamiteitenplan gemaakt.

Iedere school beschikt over voldoende opgeleide BedrijfsHulpVerleners (BHV). Zij zijn verantwoordelijk voor het juist uitvoeren van een ontruiming. Deze BHV-ers worden jaarlijks bijgeschoold.

 

1.2.2      Omgangsregels

Proceon Scholengroep gaat alle vormen van agressie, geweld en seksuele intimidatie binnen of in de directe omgeving van de school tegen. Er zijn gedragsprotocollen voor privacy en het voorkomen van pesten, discriminatie en ander ongewenst gedrag. Al deze protocollen komen samen in het veiligheidsbeleid dat te vinden is op de website van Proceon.

 

1.3       Schorsing en verwijdering

Schorsing en verwijdering komen gelukkig sporadisch voor in het basisonderwijs. In onze veranderende maatschappij worden ouders en leerlingen echter mondiger en kritischer. Dit kan leiden tot agressief gedrag van zowel ouders als leerlingen.

Het bestuur van Proceon Scholengroep hecht grote waarde aan een gezond en veilig schoolklimaat voor onderwijsgevenden en leerlingen. Om die veiligheid te waarborgen, hebben we de beleidsnotitie ‘Schorsing en Verwijdering’ gemaakt. Uitgangspunt in deze notitie is dat een kind niet zomaar geschorst of verwijderd kan worden.

Schorsing is opgenomen in de WPO (Wet Primair Onderwijs), hierdoor heeft de inspectie de verantwoordelijkheid om toezicht te houden op de naleving ervan. Een schorsing van langer dan één dag wordt bij de inspectie gemeld. Schorsing wordt daarnaast ook aan de leerplichtambtenaar gemeld. Leerlingen kunnen voor maximaal een week aaneengesloten worden geschorst. Het schorsingsbesluit moet schriftelijk aan de ouders worden meegedeeld.  

Aan schorsing en verwijdering gaat een hele procedure vooraf. We maken hiertoe onderscheid tussen:

 

·        Het onvermogen om de leerling de noodzakelijke onderwijszorg aan te bieden, belemmering van het onderwijs aan overige leerlingen en gevaar voor overige leerlingen;

·        Gedrag dat in strijd is met de grondslag van onze stichting;

·        Het plaatsvinden van een ernstig incident;

·        Voortdurend storend agressief gedrag van de leerling;

·        Bedreigend of agressief gedrag van de ouders/verzorgers van de leerling.

 

Van belang hierbij is dat het aannemelijk moet zijn dat herhaling niet is uitgesloten. Er moet gegronde vrees bestaan voor de veiligheid van medewerkers of leerlingen, of voor ongestoorde voortgang van het onderwijs.

 

Het volledige protocol schorsing en verwijdering staat op de website van Proceon Scholengroep:

https://www.proceon.nl/beleidstukken

 

2      

Klachtenregeling

Soms bent u het niet eens met de gang van zaken in school. In de meeste gevallen is een gesprek met de leerkracht of andere direct betrokkenen voldoende om de kwestie op te lossen.

Mocht u het gevoel hebben dat u niet serieus wordt genomen of dat er niet goed naar u wordt geluisterd, dan kunt u de zaak met de directie, het bestuur, de interne vertrouwenspersoon of de externe vertrouwenspersoon bespreken. De klager bepaalt de route.

De interne vertrouwenspersoon (IVP) is door de school aangesteld om er zorg voor te dragen dat klachten van kinderen of ouders altijd serieus worden genomen en op een zorgvuldige manier worden afgehandeld.

Elke ouder of kind kan op hem of haar een beroep doen als er een probleem is, van welke aard dan ook, waarover u of uw kind niet met de groepsleerkracht of de directie wilt of durft te praten of waar u samen niet uitgekomen bent. Het gesprek wordt vertrouwelijk behandeld.

Als het nodig mocht zijn, wordt de klacht doorverwezen naar de externe vertrouwenspersoon. De externe vertrouwenspersonen zijn geheimhouding plichtig.

Ook kan de klager ervoor kiezen om een klacht in te dienen bij de Landelijke Klachtencommissie, waar wij als school bij zijn aangesloten. Dit moet altijd schriftelijk gebeuren; de interne vertrouwenspersoon of externe vertrouwenspersoon kan u hierbij behulpzaam zijn.

De volledige klachtenregeling is te vinden op www.proceon.nl/ beleidstukken.

 

2.1.1      Procedure

Bij bezwaren of klachten wordt uitgegaan van de volgende stappen, nadat u uw klacht eerst in alle openheid met de persoon in kwestie of de schoolleiding heeft besproken:

1.      Maak een afspraak met de interne contactpersoon van de school:
Joyce Stuivenberg.

2.      Deze contactpersoon kan u doorverwijzen naar een vertrouwenspersoon of naar het college van bestuur van de stichting.

3.      U kunt, eventueel samen met de vertrouwenspersoon, besluiten om naar de Landelijke Klachtencommissie te gaan. Een vertrouwenspersoon werkt anoniem en heeft geheimhoudingsplicht.

 

 

Externe vertrouwenspersonen Proceon Scholengroep

 

De externe vertrouwenspersonen zijn er voor klachten en meldingen rond ongewenst gedrag (machtsmisbruik, pesten, seksuele intimidatie, agressie en geweld, discriminatie, onheuse bejegening, mishandeling en miscommunicatie).

 

Voor de scholen van Proceon zijn Mariska Pikaart en Roos Tria de externe vertrouwenspersonen. Beiden zijn werkzaam voor SBI formaat en niet aan Proceon verbonden. Hieronder stellen zij zich aan u voor en vindt u tevens hun contactgegevens.

 

Mariska Pikaart                                                                      

Mariska.pikaart@sbiformaat.nl

06-51984771

 

Ik werk als trainer/adviseur voor SBI  Formaat. De helft van mijn werk is op het gebied van sociale veiligheid. Ik train vertrouwenspersonen en klachtencommissies en ik werk zelf als extern vertrouwenspersoon voor 10 organisaties.  Daarnaast doe ik onderzoek, schreef ik een boek over sociale veiligheid en heb ik trajecten rondom dit onderwerp. Nu ben ik ook extern vertrouwenspersoon voor Proceon Scholengroep.

 

Roos Tria

Roos.tria@sbiformaat.nl

06-52599077

 

Medewerkers sterken in het werk, dat is mijn passie. Dit doe ik al ruim 23 jaar bij SBI Formaat als trainer. Ook ben ik extern vertrouwenspersoon. Als vertrouwenspersoon ben ik aanspreekpunt en sta ik voor het bevorderen van een veilige en respectvolle werkomgeving. Iedereen heeft het recht om zijn werk op een sociaal veilige manier te kunnen doen. Daar lever ik als extern vertrouwenspersoon graag mijn bijdrage aan.

 

 

 

 

 

 

 

Als dit geen bevredigende oplossing biedt, kunt u uw klacht indienen bij:

 

Geschillen commissie Bijzonder Onderwijs (GCBO)

Stichting GCBO

Postbus 394

3440 AJ Woerden

Tel: 070 386 1697

E-mail: info@gcbo.nl / www.gcbo.nl

 

 

2.1.2      Seksuele intimidatie, misbruik, geweld en discriminatie

Ga bij (een vermoeden) van seksuele intimidatie, seksueel misbruik, extreme vormen van fysiek of psychisch geweld, discriminatie, onverdraagzaamheid, fundamentalisme, radicalisering of extremisme naar de contactpersoon van de school.

 

U kunt ook de vertrouwenspersoon van de stichting of het landelijke meldpunt van de Onderwijsinspectie bellen: 0900 111 31 11. Vertrouwensinspecteurs van het meldpunt behandelen uw klacht vertrouwelijk.

 

Vragen over onderwijs in het algemeen of over de Onderwijsinspectie in het bijzonder kunt u stellen aan Postbus 51. Bel hiervoor (gratis) 0800 80 51, e-mail naar info@owinsp.nl of kijk op www.onderwijsinspectie.nl.

 

2.1.3      Meldcode huiselijk geweld en kindermishandeling

Beroepskrachten, die met ouders en kinderen werken zijn, verplicht om de meldcode huiselijk geweld en kindermishandeling te gebruiken bij signalen van geweld.  De school beschikt over iemand die u kunt consulteren over kindermishandeling. Deze functioneert als aanspreekpunt en bewaakt de interne procedure. De taak van aandachtfunctionaris kindermishandeling is gekoppeld aan de taak van de interne vertrouwenspersoon (IVP-er).

Op onze school zijn dit 

Armanda Boeve a.boeve@proceon.nl en Laurie Hinfelaar l.hinfelaar@proceon.nl

Meer informatie op: http://www.protocolkindermishandeling.nl en www.meldcode.nl